چند خبر از ارشاد استان


سال آینده صورت می گیرد :
جشنواره تصویر گری کتاب کودک به نام آذریزدی
مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به تشکیل بنیاد آذریزدی توسط این اداره کل گفت: سال آینده جشنواره کتاب سال تصویرگری کتاب کودک به نام آذریزدی در این استان برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد ، محمود عالیشوندی در نشستی که با حضور مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد و اعضای ستادی این اداره کل برگزار شد با اعلام این خبر افزود : سازمان یونسکو نیز در این جشنواره با این اداره کل همکاری می نماید.
این مقام مسئول با اشاره به برگزاری کنگره سراسری ترویج فرهنگ و زبان ادب فارسی در شهریور ماه سال آینده در استان یزد اظهار داشت : برگزاری کتاب سال آذر یزدی و یادمان این نویسنده فقید از دیگر برنامه های اداره کل ارشاد اسلامی یزد در سال آینده است.
در پایان این نشست هر یک از اعضاء نظرات و پیشنهادات خود را بیان کردند.
...........................
مدیر کل ارشاد اسلامی یزد:
هزینه کردن برای مطبوعات سرمایه گذاری برای جامعه است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از دفتر هفته نامه محلی امین بافق بازدید کرد و با مشکلات و تنگناهای این نشریه محلی آشنا شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد ، محمود عالیشوندی با اشاره به اینکه هزینه کردن برای مطبوعات سرمایه گذاری برای جامعه است از مسئولین استان خواست از نشریات محلی حمایت جدی نمایند.
وی گفت : کار مطبوعات سخت و دشوار است و کسانی باید در این حرفه مشغول به فعالیت گردند که عشق روزنامه نگاری داشته باشند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به این مسئله که در تاریخ مطبوعات ایران کسانی بودند که با حس نوستالژیک دوران خوبی را برای جامعه روشن ساختند اظهار داشت : در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس روزنامه نگاران با روشنگری و اطلاع رسانی به مردم نقش مهم خود را ایفا نمودند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد بر ضرورت اطلاع رسانی در کشور اشاره کرد و گفت : بر این اعتقاد هستیم که باید اطلاع رسانی در سطح کشور تقویت و احیاء شود.
عالیشوندی در پایان با بیان اینکه مطبوعات اگر درست نقش خود را ایفا نمایند جامعه رو به جلو حرکت خواهد کرد تصریح نمود: بیان مشکلات مردم و خدمت نمودن به جامعه با اطلاع رسانی صحیح از وظایف مهم مطبوعات است .
.....................
مدیر کل ارشاد اسلامی یزد:
کانون های فرهنگی مساجدپیوست فرهنگی محلات را شناسایی نمایند
مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به اینکه کانون های فرهنگی و هنری مساجد باید پیوست فرهنگی هر منطقه و محله را شناسایی نمایند اظهار داشت : مشخص نمودن پیوست فرهنگی در هر منطقه مشکلات و آسیب های اجتماعی آن محله را برطرف می نماید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد ، محمود عالیشوندی در همایش هفدهمین سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد با بیان این مطالب افزود: توجه نمودن به پیوست فرهنگی هر منطقه ارتقاء و رشد فرهنگ در آن منطقه را موجب می شود.
وی گفت : کانون های فرهنگی و هنری مساجد باید محور تمام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی شوند.
دبیرهیات نظارت برکانون های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد با اشاره به اینکه پیشرفت هر جامعه توجه به فعالیت های فرهنگی است تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی توجه جدی به فرهنگ صورت گرفت ولی ملزم هستیم که برای پیشرفت و توسعه کشور بیش از این مسئولان و دلسوزان نظام به فرهنگ و هنر توجه نمایند.
عالیشوندی از کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد خواست که در کانون های خود اتاق فکر را تشکیل دهند تا در مسائل فرهنگی و هنری هم اندیشی لازم صورت بگیرد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ادامه داد : پرداختن به امر پژوهش و تحقیق در ارتقاء کانون ها موثر است و می تواند ظرفیت کارشناسی کشور را ارتقاء دهد.
دبیر هیات نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد همچنین در بخش دیگر از سخنانش اظهار داشت بسیاری از آسیب های اجتماعی فراموش نمودن هنرهای کاربردی در جامعه است.
وی با اشاره به فعالیت 230 کانون فرهنگی و هنری در سطح مساجد استان گفت : این تعداد کانون نسبت به سال گذشته افزایش صد درصدی داشته است .
عالیشوندی در پایان گفت تنها در 10 درصد مساجد استان کانون فرهنگی و هنری وجود دارد.
-----------
بازدید هنرمندان سینما از نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی جوانان یزدی
علی شاه حاتمی ، منوچهر مشیری ، محمد علی صفورا و اکرم سبزعلی از هنرمندان عرصه کارگردانی سینما به همراه مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد از دومین نمایشگاه گروهی تجسمی هنرمندان یزدی بازدید کردند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد ، در این نمایشگاه 113 اثر هنری از 37 هنرمند جوان یزدی در محل گنجینه فرهنگ وهنر یزد واقع در میدان خان برپا شده است .
این نمایشگاه تا 24 اسفند میزبان علاقه مندان می باشد.
---------------
مراسم تجلیل از فعالین فرهنگی مساجد استان یزد برگزار شد
با حضور معاون اداری و مالی ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور ، مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد ، مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) و جمعی از مسئولین استان مراسم تجلیل از فعالان و رابطین فرهنگی مساجد در هفدهمین سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد در تالار فرهنگیان یزد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد ، معاون اداری و مالی ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور با بیان اینکه اعضای کانون ها در مقابله با جنگ نرم باید ایفای نفش مهمی را داشته باشند اظهار داشت : با برنامه بودن و استفاده از ظرفیت افراد خوش فکر در مساجد در این زمینه مهم است .
آل محمد افزود : بدین منظور تا پایان سه ماهه اول سال آینده تعداد کانون های فرهنگی و هنری مساجد در سطح کشور به 900 مسجد خواهد رسید.
وی گفت در حال حاضر 7500 کانون در سطح مساجد کشور به فعالیت های فرهنگی و هنری مشغول هستند.
معاون ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در ادامه به توسعه برنامه های قرآنی این نهاد اشاره کرد و افزود : در حال حاضر در 25 هزار مسجد طرح تلاوت نور اجرا می گردد.
آل محمد اضافه کرد ستاد عالی کانون مساجد طی 4 سال گذشته 700 هزار جلد قرآن چاپ و در بین مساجد کشور توزیع نموده است .
وی افزود : تعداد 200 مرکز شکوفه های بهشت که ویژه کودکان است حوزه فعالیت قرآنی زیر نظر ستاد عالی کانون مساجد به آموزش قرآنی مشغول هستند.
این مقام مسئول با اشاره به فعالیت 6500 کتابخانه در سطح شبستان های مساجد کشور تصریح کرد 4 میلیون جلد کتاب در موضوعات مختلف از سال 86 تا 87 توسط این نهاد توزیع شده است .
وی ارزش این کتاب ها را یک میلیارد ریال اعلام کرد.
آل محمد اظهار داشت این نهاد سعی کرد طی همین سال 59 میلیارد ریال کتاب آموزشی توزیع نماید.
معاون ستاد عالی کانون فرهنگی و هنری مساجد کشور افزود : از سال 86 تا 88 بیست میلیارد ریال قفسه کتاب اهداء نموده است.
در این مراسم همچنین علی حکیمیان مسئول کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد طی گزارش اعلام کرد در حال حاضر خانه نور و 4 مرکز شکوفه های بهشت در استان یزد فعالیت می نمایند.
وی گفت : 700 مرکز مجری طرح نور در سطح مساجد استان یزد مشغول به فعالیت هستند.
حکیمیان افزود : تعداد 100 مسجد هم طرح تفسیر همراه را اجرا می نمایند.
حجه الاسلام والمسلمین پرنیان استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم مهمترین وظیفه ائمه جماعات مساجد را افزایش آگاهی و دانش اعتقادی دانست.
وی با اشاره به اینکه باید بصیرت خود را افزایش دهیم تصریح کرد : افزایش بصیرت افراد بخصوص میدان کانون های فرهنگی وهنری مساجد در مقابله با جنگ نرم بسیار موثر است.
وی همچنین توجه به فعالیت های فرهنگی و هنری در مساجد را در مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی مهم ارزیابی نمود.
در پایان این مراسم از غلامحسین دشتی معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد ، علی اکبر دشتی مسئول سابق کانون مساجد یزد بعنوان مدیران برتر ، محسن فخرآبادی مدیر کانون برتر، حجه الاسلام پرنیان امام جماعت برتر ، خانم کماندار ، علیخانی ، خاکزار و خانم ریاضی نژاد بعنوان رابطین برتر ، حوتی نژاد و کمالیان فعالین فرهنگی برتر و محمد حسین محبی ، مجید راستی ، محمد علی زارع ، مهدی زارع ، مجید محمدی ، محمد ابراهیم آسایش ، خدایی ، هستی ، حجت فتوحی ، صفاریان ، حسینی پور و اسلامی با اهداء لوح و جوایزی تقدیر بعمل آمد.
---------------
تشریح برنامه های فرهنگی و هنری ارشاد اسلامی یزد در ایام نوروز
مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد برنامه های فرهنگی و هنری این اداره در ایام نوروز 89 را تشریح نمود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد ، محمود عالیشوندی در جلسه ستاد تسهیلات نوروزی استان گفت : این اداره کل در این ایام 5 تئاتر خیابانی و یک کنسرت موسیقی را برگزار نماید.
وی از دیگر برنامه ها را برگزاری دو نمایشگاه تجسمی اعلام کرد و افزود : در گنجینه فرهنگ و هنر نمایشگاه عکس و نقاشی برگزار می گردد.
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد ادامه داد : در نگارخانه مجتمع امام علی(ع) هم نمایشگاه عکس برپا می شود.
وی با اشاره به برگزاری 5 نمایشگاه کتاب و عرصه محصولات فرهنگی گفت : در هریک از این نمایشگاه ها 2000 عنوان کتاب در موضوعات مختلف در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد.
عالیشوندی همچنین به مناسبت سال تقارن فرهنگ ها گفت : بنا داریم با شعار "هر مهمان یک گره" در یکی از مکان های تاریخی دار قالی بنا نماییم.
وی اظهار داشت در کنار این برنامه هر روز مسابقات فرهنگی و هنری برگزار می گردد.
-----------
مدیر کل ارشاد اسلامی یزد:
پرورش روح انسان با هنر به تکامل می رسد
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به نقش فرهنگ و هنر در جامعه گفت : پرورش روح انسان ها با هنر به تکامل و آرامش می رسد لذا هنر باید در جهت تعالی روح آدمی و به کمال رسیدن آن باشد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد ، محمود عالیشوندی در نشست با هنرمندان شهرستان بافق تصریح کرد: هنرمند باید هنر را در خدمت مردم در جهت تعالی انسان به کار گیرد و این کار تنها با ابزار فکر و اندیشه و تلفیق آن با معانی و ارزشهای دینی و مذهبی میسر است .
وی نگاه هنرمند را متفاوت از نگاه سایر اقشار به هنر دانست و افزود : نگاه هنرمند منطبق با واقعیت های جامعه است .
عالیشوندی از فعال نمودن تئاتر های خیابانی خبر داد و گفت دعوت از هنرمندان سرشناس کشوری و استفاده از تجربیات آنها از مهمترین برنامه های هنری این اداره کل می باشد.
در ادامه این نشست که با اجرای موسیقی و اجرای نمایش از طرف گروه هنری رسالت بافق همراه بود مسئولین انجمن های موسیقی و نمایش شهرستان مشکلات و مسائل خود را بیان کردند.
برگزاری دوره های آموزش بازیگری ، نویسندگی و کارگردانی برای هنرمندان انجمن نمایش بافق ، اختصاص اعتبار ماهیانه برای انجمن ها ، صدور کارت شناسایی برای هنرمندان و همچنین اختصاص یک مکان مجهز جهت آرشیو لباس و گریم از مهمترین خواسته های هنرمندان بافقی بودکه عالیشوندی قول مساعدت و پیگیری داد.
در پایان این مراسم با اهدای لوح سپاس از هنرمندان تجلیل بعمل آمد.
---------------
مدیر کل ارشاد اسلامی یزد تاکید کرد فرهنگ جشن تکلیف نهادینه شود
مراسم جشن تکلیف دانش آموزان ناحیه دو آموزش و پرورش شهرستان یزد با حضور مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد در تالار میثاق برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد ، محمود عالیشوندی در این مراسم با اشاره به اینکه فرهنگ جشن تکلیف باید در سطح کشور نهادینه شود اظهار داشت : جشن تکلیف در آیین عبادی دین اسلام بسیار مهم و باارزش است .
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد تاکید کرد نباید مراسم جشن تکلیف از دید مسئولین بی ارزش نشان داده شود بلکه همه موظفیم در ارتقاء این فرهنگ دینی تمام تلاش خود را انجام دهیم .
وی به تلاش علما در طول 1400 سال گذشته برای حفظ و نشر دین اسلام اشاره کرد و افزود : برگزاری مراسم هایی چون جشن تکلیف باعث می گردد دین اسلام که دینی کامل به شمار می رود به نسل بعدی منتقل گرد.
عالیشوندی در پایان این مراسم از تمام دست اندرکاران برگزاری مراسم جشن تکلیف تقدیر و تشکر نمود.
-------------

تجلیل از سه هنرمند یزدی در برنامه صبح انقلاب
طی مراسمی از سه هنرمند یزدی در برنامه صبح انقلاب که در تالار شهید عباسپور یزد برگزار شد تقدیر بعمل آمد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد ، در این مراسم که با حضور استاندار و جمعی از مسئولین استان یزد برگزار شد از عباس ملازینلی هنرمند عرصه تئاتر ، محمود رهبران هنرمند عرصه خوشنویسی و زکریا اخلاقی فعال عرصه شعر و نویسندگی تقدیر و تشکر شد .
بنابراین گزارش زکریا اخلاقی علاوه بر چاپ دهها عنوان کتاب ، داور چندین دوره شعر فجر استان نیز بوده است.
محمود رهبران هم که دارای درجه ممتاز خوشنویسی می باشد از داوران اصلی جشنواره ملی خوشنویسی رضوی است .
عباس ملازینلی نیز از اعضای اصلی انجمن نمایش استان است ، کارگردانی تئاتر سیراب ترین عطشان که به مناسبت ایام محرم در یزد اجرا شد را بر عهده داشت که با استقبال خوب شهروندان یزدی مواجه گردید.
------------
اولین همایش دیدار هنرمندان تفت با فرماندار شهرستان تفت
اولین همایش دیدار فرماندار تفت با هنرمندان شهرستان در محل مجتمع فرهنگی و هنری اداره ارشاد تفت برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان تفت ، تمامی هنرمندان در زمینه های مختلف شامل هنرهای تجسمی ، خوشنویسی ، تئاتر ، موسیقی ، قرآن و شعر و ادب شرکت داشتند و مسائل خود را بیان نمودند.
در این همایش به تعدادی از هنرمندان فعال و همچنین مسئولین انجمن ها هدایایی اهداء و از آنها تقدیر به عمل آمد.
همچنین در خبر دیگر از این شهرستان عاطفه زارع هنرمند خوشنویس موفق به دریافت ممتازی از انجمن خوشنویسان ایران گردید.
-----------------
نمایشگاه عکس عاشورایی در بهاباد برپا شد
نمایشگاه عکس عاشورایی به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهاباد برپا شد.
به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان بهاباد ، در این نمایشگاه 85 عکس در ابعاد 25*35 در معرض دید علاقه مندان است .
این نمایشگاه تا 25 بهمن ماه در محل مجتمع فرهنگی و هنری ملا عبدا... برپا خواهد بود.
---------------
برپایی نمایشگاه شمع در نگارخانه اردکان
هنرمند شمع ساز با همکاری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی اردکان نمایشگاهی از آثار شمع سازی خود را در محل نگارخانه شفق برگزار نمود.
به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان اردکان ، مهناز وسیلی دانشجوی مقطع کارشناسی رشته فرش دانشگاه آزاد اردکان که به مدت 5 سال در زمینه شمع سازی فعالیت داشته است مجموعه آثار خود را با حضور سرپرست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی اسلامی اردکان افتتاح نمود.
این نمایشگاه تا 25اسفند ماه 88 در محل نگارخانه شفق اردکان جهت بازدید علاقه مندان دایر است.
---------------
کارگاه فیلمنامه نویسی مستند در بهاباد برگزار شد
کارگاه فیلمنامه نویسی مستند به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهاباد در محل مجتمع فرهنگی و هنری ملا عبدالله برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان بهاباد ، در این کارگاه منوچهر مشیری و اکرم سبزعلی به ارائه شیوه های نوین فیلمنامه نویسی مستند پرداختند.
این کارگاه به مناسبت برگزاری سوگواره ملی فیلم لحظه های عاشورایی در این شهرستان برگزار گردید.
در این کارگاه 50 نفر از علاقه مندان شرکت نمودند.
------------


اعلام اسامی برندگان مسابقه چهل حدیث مهریز
اسامی برندگان مسابقه چهل حدیث در شهرستان مهریز اعلام شد.
به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان مهریز ، مسابقه چهل حدیث با موضوع بایدها و نبایدهای اخلاقی در بین اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد شهرستان مهریز و در محل این اداره برگزار شد.
در این مسابقه 70 نفر از اعضای کانون های مساجد مهریز شرکت داشتند که از این تعداد به 22 نفر از نفرات برگزیده جوایزی اهداء شد.
در حال حاضر 22 کانون در این شهرستان فعالیت دارند.
----------------
تجهیز کانون های فرهنگی و هنری مساجد مهریز
کانون های مساجد شهرستان مهریز به قفسه و کتاب تجهیز شدند.
به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهریز ، سیدرضا آقایی در این رابطه گفت : شهرستان مهریز دارای 22 کانون فرهنگی و هنری مساجد است که در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری فعالیت گسترده ای دارند.
وی افزود : با توجه به فعالیت های ارزنده صورت گرفته توسط کانون های مساجد این شهرستان و با هدف رشد و انسجام بیشتر این فعالیت ها تعداد 2000 جلد کتاب و 14 قفسه در بین این کانون ها توزیع گردید.
-----------------
دومین یادواره شهدای آزاد شهر یزد برگزار شد
دومین یادواره بزرگداشت شهدای منطقه آزاد شهر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان یزد ، در این یادواره پایگاه مقاومت شهیدان احمدی و سعیدی ، کانون فرهنگی و هنری امیرالمومنین (ع) و هیات محبان الحسین با همکاری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان یزد با هدف گرامیداشت یاد و خاطره شهدای منطقه آزاد شهر اقدام به برگزاری این یادواره نمود.
سخنرانی ، دعای کمیل ، خاطره گویی و ... از جمله برنامه های این مراسم در مسجد و مجتمع دینی فرهنگی امیرالمومنین (ع) واقع در فلکه دوم آزاد شهر ، خیابان ابوریحان ، خیابان امیرالمومنین بود.
--------------
اجرای نمایش چه کسی جنگ را آغاز کرد در ابرکوه
نمایش چه کسی جنگ را آغاز کرد در مجتمع فرهنگی هنری ابرکوه اجرا شد.
به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان ابرکوه ، نمایش چه کسی جنگ را آغاز کرد در ابرکوه به کارگردانی امیر حسین نعمتی زاده و نویسندگی امین ابراهیمی و بازیگری محمد هادی احمدی در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری ابرکوه به روی صحنه رفت.
اجرای این نمایش تا 25 اسفند ماه 88 ادامه خواهد داشت .
---------------
نفرات برتر سوگواره ملی فیلم لحظه های عاشورایی مشخص شدند
طی مراسمی با حضور مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد ، امام جمعه شهرستان بهاباد و فرماندار شهرستان بهاباد از برگزیدگان آثار سوگواره ملی فیلم کوتاه سه دقیقه ای لحظه های عاشورایی قدردانی بعمل آمد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد ، در این سوگواره نفر اول شناخته نشد.
نفر دوم مهدی کارگر شورکی از یزد با ارائه فیلم" هروله "دوم شد و علی مدهوشیان و عیسی عبداللهی با ارائه فیلم "دو قدم مانده به صبح "نفر سوم معرفی شدند.
دیپلم افتخار نیز نصیب رضوان پور علی از مشهد به خاطر فیلم" نقش" و علی حماسی از یزد به خاطر فیلم "بازی من" شد.
از مجید انتظام زاده ، ابوالقاسم ابوترابی زارچی و حسین نظری به خاطر فیلم های "رهروان" ، "چهره سرخ" و "اینجا چراغی روشن است" تقدیر شد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا